Доповідь




УКРАЇНА
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ВІДДІЛ ОСВІТИ ТОМАКІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ПРЕОБРАЖЕНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

Доповідь на тему: «Концепція національно-патріотичного виховання»
Підготували: Терновська Л.М.,
заступник директора з виховної роботи,
Данильченко Н.О., вихователь ГПД


 Преображенка
2015
Доповідь на тему «Національне виховання»
Вірність Україні є невід’ємною ознакою національно свідомого громадянина. Формування патріотичних почуттів означає вироблення і зміцнення почуття обов’язку до трудового подвигу в ім’я процвітання своєї держави, прагнення бачити її незалежною. Патріотичне виховання є складовою національного виховання, а оскільки Преображенська ЗОШ працює у військово-патріотичному напрямку – це буде розкрито у доповіді.
Патріотизм учнівської молоді повинен ґрунтуватися на знанні історико-культурних традицій, народу, героїзмі його захисників, воїнів Київської Русі, українського козацтва, січових стрільців, борців із німецьким фашизмом.
Характерною рисою українського патріотизму має бути його дієвість. Саме вона спроможна перетворювати почуття у конкретні справи і вчинки на користь Батьківщини і держави. Адже патріот це не той, хто говорить красиві слова про Україну, прикрашає дійсність, а той, хто бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє соціально-політичну ситуацію в країні і освіті, проте не панікує, не носиться зі своїми егоїстичними претензіями, не збирається тікати туди, де краще, а готовий долати перешкоди, зв’язати свою долю з долею Вітчизни.
Розв’язання цього загальнолюдського завдання потребує від педагогів формування в учнів єдиних моральних пріоритетів, які б забезпечували стійке почуття патріотизму.
Актуальність проблеми патріотичного виховання в Україні:
- головна мета військово-патріотичного виховання підростаючого покоління – підготовка та виховання самовідданих, свідомих захисників Батьківщини, готових у будь-яких умовах вступити на захист територіальної цілісності та незалежності України;
- підвищення престижу військової служби, створення необхідного конкурсу кандидатів на навчання у військово-навчальних закладах.
Актуальність для учнів та батьків:
- виховання в учнів свідомого виконання свого громадянського обов’язку, вірності Військовій присязі, формування внутрішньої необхідності суворого виконання військових атрибутів, наказів командирів і начальників;
- формування духовної і психологічної готовності майбутніх воїнів зі зброєю в руках захищати Українську державу.
Актуальність для системи освіти:
Успішне виконання поставлених завдань можливо за умов дотримання таких основних педагогічних вимог:
- здійснювати військово-патріотичне виховання з урахуванням вікових, індивідуальних та національних особливостей учнів;
- розглядати військово-патріотичне виховання як складову частину національного виховання і здійснювати у взаємозв’язку з основними ланками навчально-виховної роботи в школі;
- дотримуватися принципу наступності в навчанні та використанні форм і методів військово-патріотичного виховання;
- вміло поєднувати військово-патріотичне виховання з національним, моральним, трудовим і фізичним вихованням;
- сприяти розвитку військово-патріотичної роботи юнацьких суспільних організацій.
Організовуючи роботу з військово-патріотичного виховання необхідно враховувати, що рівень грамотності, інформованості та різносторонності інтересів сучасної молоді значно вищий, ніж у їхніх попередників.
Враховуючи всі вищезгадані критерії, в Преображенської ЗОШ I-III ст. було створено Шкільне Козацьке Товариство «Чайка» (Козацьку республіку), провідною ідеєю якого стало військово-патріотичне виховання учнів, тобто комплекс заходів по формуванню в них необхідних особистих позитивних якостей. Колектив школи почав все більше використовувати у своїй виховній роботі елементи козацької педагогіки.
Червоною ниткою в роботі школи виступає прилучення молоді до національної культури і традицій свого народу.
Серед існуючих напрямків військово-патріотичного виховання молоді школа обрала наступні:
♦ соціальний - ґрунтується на вивченні норм моралі, їх дотриманні, орієнтований на усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей та інтересів, виховання шанобливого ставлення до культури, історії, мови, звичаїв і традицій українського народу;
♦ військовий - передбачає вивчення військової історії України, переможних битв українського війська, основних зразків техніки й озброєння Збройних Сил України, набуття початкових навичок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах підготовки до захисту Вітчизни.
Козацька Республіка складається з 11 куренів (класів), кожен з яких має свою назву, девіз та пісню; працює за певним напрямком; курені вивчають та ведуть пошукову роботу про козацьку історію рідного краю, козацьку медицину, козацьку кулінарію тощо.
Козацька республіка є органом учнівського самоврядування, яка будує свою роботу на принципах добровільності, демократії. На чолі Козацької республіки стоїть кошовий отаман. До Козацької ради входять також писар, осавул (заступник кошового) та прапороносець. Окрім цього діють паланки.
Рада являється центром виховної роботи школи. Вона – організатор традиційних шкільних свят, а саме козацьких забав, конкурсів, турнірів, фестивалів козацької пісні, змагань між куренями тощо.
Козацька Республіка має свої символи – герб, прапор, гімн, ікона Покрови, клейноди (корогва (прапор), бунчук (держак із золотою кулею, під якою підвішене кінське волосся, — символ гетьманської влади.), булава та її різновиди: тростина (палиця) та пірнач, каламар (чорнильниця), литаври (ударний музичний інструмент) та печатка).
Традиційними для Козацької Республіки є чотири урочистих козацьких кола:
1.    14 жовтня;
2.    6 грудня;
3.    22 січня;
4.    9 травня
14 жовтня у школі - свято Покрови, а вона як відомо покровителька козацтва. Урочисте козацьке коло та прийом першокласників у лави козаків, Покровський ярмарок
Кожен курінь отримує тему проектної роботи, яка пов’язана зі звичаями, традиціями, культурою та історією.
Це є:
- проекти воєнної тематики, котрі не залишають байдужими жодного учня нашої школи, спонукають замислитися над подіями минулого, закликають берегти теперішнє та нагадують, що майбутнє у їхніх руках. Учні поглиблюють знання про воєнні події в рідному краї та в Україні в цілому;
- історичні проекти, робота над якими дозволяє побачити приклад справжнього патріотизму та виховує кращі риси справжнього українця; розвиває навички дослідження та інтерпретації історичних джерел; формує уміння співпрацювати разом у групі з однолітками, уміння організовувати та реалізовувати проектну діяльність; вдосконалює навички пошуку інформації на історичну тематику, її підбір та презентацію результатів своєї пошукової роботи;
- екологічні проекти, результатами яких є участь в житті громади, озеленення пришкільної території, збір школою макулатури (1200 кг, з яких 400 кг зібрані учнями); у вересні 2014 року школа взяла участь в акції «Чисте довкілля», яку проводила компанія «Київстар», та зібрала 59,6 кг батарейок. Тому ми не лише пишемо проекти, а й втілюємо їх в життя.
6 грудня – привітання службовців української армії та проведення інтелектуальних змагань та конкурсів козацької слави
22 січня – тиждень захисту проектних робіт.
9 травня – загальношкільний парад до Дня Перемоги. Почесна варта на чолі зі своїм керівником – вчителем фізкультури та захисту Вітчизни Залюбовським М.В.
Напередодні урочистих козацьких кіл ми проводимо декади козацької звитяги – спортивні та військово-спортивні змагання за участю учнів школи
Дієву допомогу у вихованні патріотичних почуттів учнів надають батьки, вони є постійними гостями та учасниками всіх шкільних та класних свят.
Наші школярі виховуються в патріотичному дусі. Підтвердженням цього є випускники, котрі пов’язали свої долі з воєнною службою; 17 колишніх учнів зараз знаходяться в зоні АТО, нещодавно повернувся вчитель фізичної культури та захисту Вітчизни Панченко Р.М.
Це є підтвердженням того, що наші школярі мають хороший приклад для наслідування – приклад мужності та відданості своїй країні. Школа ж, в свою чергу, не лишається байдужою до солдатів – постійно надає допомогу. Насамперед, це моральна підтримка, котра виливається у дитячих малюнках, віршах, листах. Також проводяться акції «Допоможи раненому в АТО» - збір продуктів харчування, консервації, води тощо.
Вся зібрана інформація зберігається у шкільному музеї, створеному директором школи Аксьоновим С.М., який вкладає в нього всю душу. Це і відеотека, і розповіді односельців (дітей війни, окупантів, афганців), і численні фотоматеріали, котрі стосуються села Преображенки. При музеї існує відеостудія «Пам'ять», в якій працюють вчителі Панченко Р.М., Аксьонов С.М. та учні Роєнко О., Коваль А. Їхня діяльність направлена на збереження історії розвитку села.
Весь педагогічний колектив робить все для того, щоб школярі відчували себе справжніми козаками, тому й оформленню школи приділяється величезна увага.
Школа бере активну участь в житті сільської громади. Свята, спортивні змагання, трудові десанти – скрізь присутні наші учні.
Всі ці заходи допомагають сформувати у дітей і молоді ідеал людини – патріота, гуманної, порядної, всебічно розвиненої особистості, психологічно підготувати учнів до активної діяльності в колективі, в розвитку особистості та підготовки учнів до Захисту Вітчизни; вироблення єдиних поглядів і вимог до проблеми виховання патріота та громадянина; використання інноваційних форм і методів патріотичного виховання; формування у молоді високої патріотичної свідомості, національної гідності, готовності до допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді.

Національне виховання. Використання правової громадянської козацької забави. Фізкультурно-оздоровча робота
Невід’ємною частиною виховної системи школи є група подовженого дня. Саме тут створюються сприятливі умови для  постійного духовного спілкування вихователя і дітей, без якого немислиме виховання емоційної культури", - говорив В.О. Сухомлинський. Діяльність груп продовженого дня відкриває широкі можливості для надання кваліфікованої допомоги учням у виконанні навчальних завдань, усуненні прогалин у знаннях, створює сприятливі умови для задоволення різноманітних інтересів учнів, організації дозвілля вихованців, проведення позакласних заходів.
Завдання групи продовженого дня:
• забезпечити безпечне і комфортне перебування учнів у школі в позаурочний час;
• організувати гармонійний розвиток особистості учня з урахуванням вікових особливостей молодшого школяра, інтелекту та інтересів кожної дитини;
• створити умови для досягнення оптимального рівня вихованості учнів.
«В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина».
Л. Костенко.
Любов до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, відчувати гордість за неї, її історію, звершення, а за необхідності — віддати життя за її свободу і незалежність – це означає бути справжнім Громадянином і Патріотом. А людині – патріоту притаманні такі якості, як бережливе ставлення до всього, що її оточує: довкілля, природи, інформаційного простору, людей; шанобливе ставлення до історії народу та державних символів і, зрештою, піклування про майбутнє землі — турбота про те, що залишиться після тебе. Ці напрямки втілює виховна система школи і є пріоритетною у виховній роботі ГПД.
Необхідна умова ефективності роботи групи продовженого дня є чітке планування усіх напрямків роботи, яке реалізує комплексний системний підхід до організації виховання, навчання, розвиток та здоров’я збереження учнів.
Календарно тематичний план я склала на основі тематичних тижнів, які розподілялися по днях.
Провела тиждень козацтва (13.10-17.10):
Понеділок:повідомлення  плану заходів на поточний тиждень, бесіда «Історія виникнення козацтва» з використанням ІКТ.
Вівторок: брали участь в козацькому загальношкільному святі «День школи».
Середа: переглянули підбірку книг на історичну тематику в бібліотеці.
Четвер: проведені спортивні змагання «Веселі розваги козачат».
П’ятниця: підвела підсумки тижня, і заочно подорожували на тему «Цікаві звичаї козаків» з мультимедійним супроводом.
«Немає мови, немає народу» - цей вислів покладено в основу виховання пошани до рідної мови, що  поглиблювався в ході проведення виховних заходів (свято мови «Слово до слова – зложиться мова (свято до дня писемності), турнір знавців української мови, заняття в бібліотеці - читання прислів’їв та приказок про слово «Народ скаже, як зав’яже», гра – вікторина «Ніжна мова калинова – знань нових міцна основа»).
Традиційним засобом національно-патріотичного виховання є вивчення символіки нашого народу. Знайомство з народними та державними символами проходило в ГПД в такій формі: усний журнал «Україна для мене», конкурс малюнків «Моя Україна», заочна екскурсія з елементами гри «Що ти знаєш про Україну», бесіда «Символи моєї України».
В просторі екологічного виховання у ГПД я використовую екологічні ігри «Вгадай, що я бачу», «Кольори природи», «На що схоже», проводжу прогулянки – спостереження за змінами в живій та неживій природі, прогулянки – вікторини, прогулянки для збору природного матеріалу, щоб виготовити аплікації з осіннього листя. Провела екологічне заняття «Зелена аптека» (вивчали лікарських властивостей кульбабки). Спілкувалися на тему« Птахи взимку», систематично доглядали за годівничкою, малювали малюнки для виставки «Птахи нашого краю». Учні самостійно готовили матеріал для конкурсу загадок, прислів’їв і приказок про природу. Колективно читали оповіданння про тварин О. Копиленка. Знайомила з цікавим матеріалом «Пам’ятники тваринам». Проводили трудові десанти в посильному прибиранні шкільного подвір’я.
Серед заходів військово-патріотичного напрямку слід визначити наступні :
«Тиждень військової слави»:
провела екскурсію до меморіального комплексу, переглядали мультфільми про воєнні роки, брали участь в літературних читання «Воєнні події в творах письменників», виготовляли листівки – вітання ветерану війни, а також малювали тематичні композиції «Воєнні події» та «День Перемоги». Пропонуємо переглянути виставку малюнків у  відео – ролику.
Активний відпочинок у ГПД проводять у трьох основних формах: спортивна година, прогулянка, суспільно корисна праця дітей на свіжому повітрі.
З метою відпочинку дітей після розумової діяльності, загартування і зміцнення організму, їх фізичного розвитку проводять «спортивну годину». Ці заняття проводять у невимушеній обстановці, здебільшого у формі гри. Тривалість цих занять залежить від багатьох обставин: утомленості, попереднього виду діяльності, активності учнів, погодних умов. Незалежно від пори  року ці заняття слід проводити на свіжому повітрі. Лише в разі негоди (дощ, сильний мороз, завірюха) їх переносять до спортивної зали, актової зали, коридорів. Під час проведення години  дозвілля на відкритому повітрі використовують м’ячі, скакалки, обручі, санчата тощо.
Мета такої години - активний відпочинок дітей. Вона заповнюється іграми, в яких учні можуть проявити ініціативу, самостійність, дисциплінованість.
Орієнтовна структура спортивної години
1.           Початок заняття з повільного бігу, що чергується з ходьбою (3-5 хв).
2.           Загальнорозвивальні вправи з комплексу ранкової гімнастики (6-8 вправ, 4-5 хв).
3.           Вправи чи комплекс рухів, що рекомендував учитель фізкультури.
4.           Вправи для розвитку витривалості (стрибки зі скакалкою по черзі на правій та лівій ногах, на обох ногах разом (15-20хв).
5.           Естафета з елементами смуги перешкод, біг із прискоренням.
6.           Рухливі програмові ігри, тобто ті, які вивчають на уроках фізкультури, та за вибором учнів. Основна умова – всі діти повинні активно рухатися.
У режимі продовженого дня  2 - 2,5 год щоденно відводиться заняттям на свіжому повітрі, які проводять у трьох основних формах: спортивна година, прогулянка, суспільно-корисна праця дітей на свіжому повітрі.
Прогулянка – одна із форм активного відпочинку дітей. Мета прогулянок: відновлення розумової працездатності, розширення світогляду дітей, розвиток пізнавальних інтересів, виховання моральних взаємин, дисципліна у колективі. На прогулянках можуть вирішуватись як пізнавальні, так і виховні завдання.
Орієнтовна структура прогулянки
1.           Організаційний момент: одягання дітей, інструктаж про час та мету прогулянки, правила поведінки, розподіл окремих доручень.
2.           Рух наміченим маршрутом, виконання передбачених завдань, організовані спостереження, бесіда вихователя за темою прогулянки, самостійна діяльність школяра.
3.           Підбиття підсумків прогулянки на постійному місці збору групи.
4.           Повернення до школи, переодягання дітей, гігієнічні процедури.
Типологія прогулянок
1.           Прогулянка спостереження (прогулянка за сезонними змінами в природі).
2.           Прогулянка-практику (відпрацювання необхідних життєвих навичок)
3.           Прогулянка із завданням. Зміст цієї прогулянки визначено завданнями суспільного життя групи. Завдання для прогулянки може бути запропоновано у зашифрованій формі.
4.           Екскурсія (ознайомлення дітей з історією рідного краю).
5.           Творча прогулянка має  на меті викликати у дітей емоційний підйом та організувати  творчу діяльність. Діти можуть малювати, збирати природний матеріал тощо.
6.           Розваги на свіжому повітрі (проведення масових рухливих ігор, веселих змагань, ритмічних музичних ігор, хороводів).
7.           Суспільно корисна праця. Організовуючи працю школярів, необхідно пам’ятати не лише про її оздоровче значення, але й про моральний вплив на особистість дитини.
Найпоширенішою формою організації прогулянок є екскурсії. Тематика екскурсій може бути найрізноманітнішою. Здебільшого вона залежить від місцевих особливостей, сезонного характеру.
Наприклад:
·              Знай минуле рідного краю (екскурсія до краєзнавчого музею);
·              Бринить струною гілочка весни (екскурсія в природу);
·              Ніхто не забутий, ніщо не забуте (екскурсія до пам'ятника захисникам Вітчизни) тощо.

Клубна година
       У режимі продовженого дня для занять за інтересами щодня передбачено 45-60 хв. Цей час, як правило, призначено для занять гуртків, але досить часто в розкладі ГПД зазначено: «Клубна година».
       Гурток – систематична форма позакласної роботи з молодшими школярами, що дозволяють збагачувати та поглиблювати знання, отримані на уроках, застосовувати їх на практиці, розвивати пізнавальні інтереси та творчі здібності дітей.
       У групах продовженого дня початкових класів найпоширеніші такі гуртки: «Умілі руки», «М’яка іграшка», «Цікава математика», «Цікава граматика», «Шахи» та ін.
Клуб - найбільш складна методично та різноманітніша за змістом і методами форма позакласної роботи.
Вимоги до клубної години
1.           Зміст клубної години завжди має бути новим., незвичайним, викликати у школярів здивування, активне бажання та прагнення дізнатися про щось нове, взятися за справу.
2.           Клубна година завжди передбачає вільне спілкування дітей між собою, з вихователем, з тими дорослими, які беруть участь у клубному занятті. Іноді вихователям спадає на думку, що дозволяти спілкування означає відмовитися від дисципліни, тому що діти голосно розмовлятимуть, шумітимуть, відволікатимуться.
3.           Клубні години повинні стати школою самовиховання молодших школярів, моментами цілеспрямованого впливу на уявлення кожної дитини про себе.
4.           Рекомендований час для клубної години в режимі ГПД – з 17.00 до 18.00. Але слід ураховувати особливості навчально-виховного процесу закладу. Цей час може бути іншим.
Структура клубної години
І. Підготовчий момент
Передбачає в першу чергу організацію психологічного настрою дітей на клубну годину. Необхідно в повному обсязі використовувати музичний супровід, освітлення, плакати, репродукції картин та ін.
ІІ. Мобілізуючий момент
Необхідно привернути увагу дітей до теми клубної години, переключити їх від попередніх занять (самопідготовки), установити порядок та дисципліну в умовах занять за інтересами. Але дисциплінарні прийоми є недоречними. Зосередити увагу дітей допоможуть хвилюючі поетичні рядки, приказки, прислів’я, загадки та ін.
ІІІ.Основний момент
   Реалізує основні виховні завдання клубної години в діяльності молодших школярів. Вихователь в цій частині клубної  години має стежити за орорганізацією та підтримкою спілкування і співпраці дітей. Регулювати їх допоможуть «Правила дружньої роботи», «Пам’ятка екіпажам», заповіді, традиційні закони клубу.
ІІІ. Завершальний момент
За методикою колективної творчої діяльності, її учасники мають висловити свої враження про підготовку та проведення справи.

   Недоречно ставитися до клубних годин тільки як до засобу проведення вільного часу в режимі  продовженого дня. Вони сприяють вихованню у молодших школярів колективізму, почуття дружби та товариськості, навичок співпраці, культури спілкування, самовиховання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий